HUD-HUD

Menjelajah angkasaraya, Menerobos sempadan awan, Meruntuhkan tembok atmosfera -Pemburu-syuhada-

Wednesday, January 26, 2011

Heheh~ Jiwa Kacau.

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamu'alaikum w.b.t.

Saya belajar~ Hukum Karma. :)
Hahaha~~~ Huda, awak kan suka senyum. Senyum dalam apa jua keadaan.

"Jadikan limau yang masam menjadi jus limau yang enak lagi menyegarkan." Yeeeaaaahhh~!!!


Ciri-ciri individu yang lahir pada bulan November

* Banyak idea dalam perkara.
* Sukar untuk dimengertikan atau difahami sikapnya.
* Berfikiran kehadapan.
* Berfikiran unik dan bijak.
* Penuh dengan idea-idea baru yang luarbiasa.
* Pemikiran yang tajam.
* Daya firasat yang sangat halus dan tinggi.
* Sesuai jadi seorang doktor.
* Cermat dan teliti.
* Personaliti yang dinamik.
* Sifat yang berahsia, pandai mencungkil dan mencari rahsia.
* Banyak berfikir, kurang bercakap tetapi mesra.
* Berani, pemurah setia dan banyak kesabaran.
* Terlalu degil dan keras hati.
* Apabila berkehendak sesuatu, akan diusahakan sehingga berjaya.
* Tak suka marah kecuali digugat.
* Mudah ambil berat terhadap orang lain.
* Pandai muhasabah diri.
* Cara berfikir yang lain dari orang lain.
* Otak yang sangat tajam.
* Pandai mendorong diri sendiri.
* Tidak hargai pujian.
* Kekuatan semangat dan daya juang yang sangat tinggi apabila berkehendak sesuatu.


* Cuba sampai berjaya.
* Badan yang sasa.
* Kasih sayang dan emosi yang sangat mendalam dan romantik.
* Tidak pasti dengan hubungan kasih sayang.
* Suka duduk di rumah.
* Sangat rajin dan berkemampuan tinggi.
* Amanah, jujur, setia dan pandai berahsia.
* Tidak berapa berjaya dalam mengawal emosi.
* Bercita-cita tinggi.
* Perangai tidak dapat diramal dan mudah berubah-ubah

Apa yang cuba saya sampaikan?
Entah... Jiwa kacau dek tekanan kerja kot.

(9:00 a.m. - 3:00 p.m. & 8:00 p.m. - 10:00 p.m.)
@
(9:00 a.m. - 10:00 p.m.)

Lalala~~~


Salam mesra, salam sayang
Salam ukhwah, salam perjuangan

Tombo hati...

Sunday, January 16, 2011

Back To Basic~

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamu'alaikum w.b.t.

Semacam terasa ditempeleng bagai nak tercabut kepala. (Hahaha...) Hmm... Nak kata apa ntah. Banyak perkara yang saya belajar sebenarnya~

Dipendekkan cerita~ Thanks to Him for everything. :)

Salam mesra, salam sayang
Salam ukhwah, salam perjuangan

Kembali pada tanah. (Meminjam ayat seseorang...)

Monday, January 10, 2011

Saya Terpempan...

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamu'alaikum w.b.t.

Saya terpempan... Hmm... mula2 terasa nak gelak besar. Lepas fikir baik2, buat carian lagi... saya mula faham. Syiah ni isu yang berat sebenarnya. (Saya dah tahu berat... tapi, saya maksudkan benar-benar berat. Apatah lagi ia melibatkan kesatuan umat Islam.) Kenapa boleh keluar kenyataan ini pula? Aduhaiii~ trimas buat Ya Aba 'Abdillah dalam link blog beliau - http://hezbollah-asia.blogspot.com/

Bila terbaca 'hezbollah-asia', dengan link blog saya di situ... Saya dah telan liur dah. Gulp~! Karang, tak pasal-pasal pulak jadi perhatian diaorang. (Huhu... tak mboh~) Sekali lagi, saya ingin menyentuh isu ni berikutan penyiaran artikel 'Cabaran Buat Politikus-Kesatuan Sunni-Syiah'. Sebelum pergi lebih lanjut, saya sarankan anda baca terlebih dahulu artikel tersebut barulah menyambung bacaan artikel saya yang ini sebab ada perkaitannya. BACA dahulu~! Jangan malas2. (Bagi yang dah faham, saya alu-alukan untuk baca juga.)


Saya temui video ini dalam facebook~ lebih dan sangat membantu pemahaman setelah anda mendengar kedua-dua ceramah dalam artikel sebelumnya. Untuk lebih jelas, bagi anda yang suka 'menggali sendiri'... saya bawakan satu lagi link. Klik sini. Satu lagi sudut pandang yang agak menarik.

Berdasarkan sumber-sumber tersebut, terdapat banyak cabang dalam ajaran Syiah itu sendiri dan terdapat dua cabang yang tidak keluar daripada Islam iaitu Syiah Imammiah dan Ja'fariah. Kefahaman mereka ini tidak menyebabkan mereka kufur. Dalam konteks Syiah di Malaysia pula, mereka ini menganut ajaran Syiah Imammiah. Kesimpulan mudah, adalah perlunya kesatuan antara 'kita' dan 'mereka' dan saya tertarik dengan pendekatan yang dianjurkan oleh MO di akhir penulisan beliau. (Sila rujuk artikel beliau dalam link di atas.) Saya syorkan juga anda baca berita di bawah ini dengan klik pada sumber untuk zooming.

Peringatan : Buang dahulu segala prejudis anda, barulah maklumat tidak 'tertapis.'
Sumber : Sini.


Walau bagaimanapun setelah kita memahami satu-satu perkara, jangan pula kita dengan mudah atau terus lantang melabelkan sekian-sekian kelompok dengan label demikian-demikian. Bersederhanalah... dan lihat daripada aspek yang positif. Raikan pendapat. Barulah dikatakan "Perbezaan pendapat itu rahmah."

Akhirul qalam...

Andai saya ditanya, "Boleh nak masuk Syiah?"
Saya akan jawab, "Tak perlu."
"Nak jugak!!?"
"Tak boleh jugak."
"Nak jugak!!!?"
"Baiklah. Kalau nak jugak... jawab dulu satu soalan untuk saya.

.............................

Ajaran Ahli Sunnah ni, belum cukup indah lagikah untuk dipratikkan?"

Salam mesra, salam sayang
Salam ukhwah, salam perjuangan

Nak label apa ntah~ 3G @ 3K... Huhu...
Syukron lillah~

Friday, January 7, 2011

Cabaran Buat Politikus-Kesatuan Sunni-Syiah

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamu'alaikum w.b.t.

(Hmm... saya bukanlah penulis blogger tegar memandangkan ada tanggungjawab lain yang terpikul... Namun, isu yang saya ketengahkan tetap relevan. Justeru, suka untuk saya nyatakan di sini, saya akan cuba mengulas sesuatu isu bilamana saya berkelapangan. InsyaAllah~)

Berbalik pada tajuk di atas. Hm... tak ada pape yang gempaq sangat~ Tenang sahaja. Membaca dengan emosi yang tenang membolehkan kita menghadam apa yang dibaca dengan lebih jelas dan maklumat yang disampaikan mudah diterima. Bukankah begitu? :)

*****

Syiah: 'Fatwa' Haji Abdul Hadi Awang

Ini satu pandangan alternatif. Untuk siapa yang suka mendengar dan mencerna bahan sebelum melenting menghukum.

Saya bukan penggemar Haji Abdul Hadi Awang dari segi politik. Serasa arwah Ustaz Fadzil Noor lebih hampir di sisi saya (dari segi politiknya). Sementelah almarhum pernah datang rumah saya dan makan rambutan hampir sebesen; dan saya juga mengenali salah seorang anak beliau.

Kembali kepada Haji Abdul Hadi Awang, walaupun i am not a fan of him, saya terpaksa akui, ilmu agama beliau lebih daripada saya. Ustaz Hadi adalah graduan Universiti Madinah dan Al-Azhar.

Tampal url ini:

http://mazhab.sementoji.net/v1/?p=18,

juga http://mazhab.sementoji.net/v1/?p=19

Sila muat turun audio dan dengarkan sendiri (tidak lama untuk muat turun). Pastikan anda muat turun 2 audio.

Kata Haji Abdul Hadi Awang:

"Mereka adalah golongan Syiah yang kedua terbesar dan berusaha supaya lebih hampir pada perpaduan dengan umat Islam seluruhnya. Golongan Syiah ini adalah paling ramai pengikutnya, iaitu dua pertiga penduduk Iran, separuh daripada penduduk Iraq, sebahagian penduduk Lubnan, beberapa juta di India dan di Asia Tengah yang dijajah oleh komunis Rusia.

Mereka dikenali juga dengan nama fahaman Jaafariah iaitu menyandarkan kepada Imam Jaafar as-Sadiq yang dianggap sebagai pemimpin besar yang menjadi ikutan. Beliau diakui oleh seluruh sarjana Islam termasuk juga sarjana Ahli Sunnah wal Jamaah. Imam Jaafar as-Sadiq adalah sarjana mujtahid, kaya dengan ilmu, warak dan zuhud yang tidak melampau pandangannya. Namun, timbul beberapa pendapat yang berbeza daripada pendapatnya selepas beliau meninggal dunia."

"Fahaman mereka tidak menyebabkan mereka menjadi kufur, kerana ia hanyalah dalam masalah cabang."

"Saya diberitahu oleh Ulamak dari Iran dalam muzakarah saya, mereka tidak menggalakkan nikah Mut;ah, Dalam Ahli Sunnah pun ada persoalan, seperti nikah Misyiar dalam sunni yang di bolehkan tidak di galakkan dan juga Nikah Cina Buta yang di halalkan oleh mahhab Ahli Sunnah dan setengahnya mengharamkan....."

"Kadang-kadang kita kata, kita Ahli Sunnah, tetapi sebenar Ahli Punah. Kerana kita berkawan dengan Amerika, mereka menentang Israel dan Amerika di Lubnan."

(* Ustaz Hadi dua dari kanan) dalam majlis perpaduan Islam di Iran). Kuliah ini beliau sampaikan di Masjid Rusila, Marang, Terengganu pada 01 Disember 2006. Jumlah masa dalam setengah jam. Tidak pernah terfikirkan, 4 tahun kemudiannya ada orang menfitnah syiah sebegitu hebat untuk dapat keuntungan dunia.

Barangsiapa yang suka belajar jemputlah mendengar. Banyak ilmu di dalamnya, 'termasuk perbezaan syiah di Iran dan India (yang diresapi elemen Hindu)', bahawa mazhab tidak terhad kepada 4 sahaja, bagaimana Imam Khomeini berijtihad supaya orang syiah solat di belakang Imam Wahabi di Mekah, bagaimana al-Azhar ditubuhkan oleh orang syiah, bagaimana Salahuddin al Ayubi menggulingkan kerajaan Syiah, Hezbullah yang rapat dengan ahlus sunnah wal jamaah, nikah mut'ah, solat dijamak, sujud atas batu, serta bagaimana strategi Amerika melagakan sunni dan syiah.

* Mistis dan ali, Ustaz Hadi turut menyentuh syair Imam Syafie tentang syiah rafidhah.

Foto Ustaz Hadi bersama ulama-ulama Syiah ini diambil dari blog Neutral Daily, klik sini.

*** Artikel ini dipaut dari blog Faisal Tehrani.

*****

Sekarang, saya jelas dengan pandangan saya terhadap Syiah. Hakikatnya, saya sudah memahami serba-sedikit Syiah melalui kuliah-kuliah ilmu serta melihatkan catatan-catatan di birai kanan blog Faisal Tehrani. Namun, saya tergugah... Tak apa lah... Pendirian saya mudah dalam menetapkan sesuatu pandangan. Boleh jadi betul atau salah.
Andai salah, saya tak terasa salah 100% sebab di situ ada ruang untuk saya belajar. Andai betul, Allah akan tunjukkan.
Namun, jangan pula terlalu yakin... @ (over-confident - ini yang memakan diri)

Saya juga ingin menyarankan anda agar masuk ke link ini untuk lebih jelas. klik sini.

NOTA : Ingin saya rakamkan berbanyak terima kasih kepada individu-individu yang 'mendidik' saya sama ada secara langsung mahupun tidak. Tidak kiralah pendapat bagaimana yang dipegang... Yang penting, itu semua amat berharga pada saya dalam membina keperibadian.

Salam mesra, salam sayang
Salam ukhwah, salam perjuangan

Saya bukanlah peminat tegar Faisal Tehrani. Namun, saya sukakan cara beliau. Terima kasih.

"Beredia sahut cabaran ini?"

Kembali Mengatur Rentak... Bola???

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamu'alaikum w.b.t

Kembali Mengatur Rentak... dengan sisa-sisa semangat yang masih berbaki...

Teringat kemenangan Harimau Malaya ke atas Garuda dalam Piala Suzuki AFF baru-baru ini... PM mengisytiharkan cuti umum pada hari Jumaat. Susulan daripada itu, terdapat respon dalam akhbar Cina yang disiarkan dalam Utusan Malaysia.


06 Januari 2011

ISU-ISU AKHBAR CINA

Pembaziran kerajaan, swasta tanggung

AKHBAR Nanyang Siang Pau terbitan 3 Januari lalu menyiarkan sebuah artikel mengenai majikan yang terpaksa menanggung kerugian ekoran kejayaan pasukan bola sepak negara menjuarai Piala Suzuki AFF menewaskan Indonesia dengan agregat 4-2 pada 29 Disember lalu.

Artikel bertajuk ‘Orang lain menang bola sepak majikan pula dihukum’ itu tersiar halaman A11 akhbar berkenaan.

Penulisnya yang juga seorang pengkritik isu-isu semasa, Wong Zi mempersoalkan rasionalnya kerajaan mengisytiharkan Jumaat lalu sebagai cuti umum bagi meraikan kemenangan pasukan bola sepak berkenaan.

Beliau berpendapat, luahan rasa gembira dengan kemenangan itu sama ada untuk tempoh semalaman, beberapa hari atau sebulan sudah memadai tanpa perlu adanya cuti umum. ‘‘Adakah kerana mahu bergembira sehinggakan seluruh negara tidak boleh bekerja?’’ soalnya.

Wong Zi berhujah, keputusan itu tidak wajar dibuat kerana ia bukannya menjadi amalan negara sebelum ini termasuk ketika pemain badminton, Datuk Lee Chong Wei menduduki ranking tertinggi dunia dan ketika Datuk Nicol David diangkat sebagai pemain skuasy nombor satu dunia sebanyak beberapa kali.

‘‘Setiap kali mereka mencapai kejayaan ini, bukankah rakyat di negara kita turut sama bergembira? Bukankah kegembiraan ini sudah cukup memadai,’’ katanya.

Tegas beliau, rakyat di negara ini tidak langsung mengharapkan cuti umum kerana Malaysia memang sudah kaya dengan cuti-cuti bagi meraikan perayaan tiga kaum utama dan empat agama besar.

Beliau juga berpendapat cuti umum tambahan tidak diperlukan memandangkan produktiviti kakitangan kerajaan dan pekerja swasta sekarang yang rendah dan lembap serta daya saing mereka yang lemah. (huhuh... saya terasa diketuk~!)

‘‘Hanya kerana menang satu perlawanan bola sepak, produktiviti seluruh negara terhenti, pembaziran kerajaan ditanggung oleh rakyat, kos pihak swasta siapa yang bayar dan tanggung? Tidak dapat hantar barangan di hujung tahun, tidak dapat kemas kini akaun, rakyat kena mengadu dengan siapa?’’ soalnya.

Ujarnya, ada orang yang suka menyepak bola, ada orang yang suka menonton bola, ada orang suka berjudi perlawanan bola sepak. Ini semua kegemaran masing-masing, tetapi majikan yang menanggung kos dan dianggap menjadi pesalah jika tidak memberikan cuti umum kepada pekerja. ‘‘Adakah kita mentadbir negara ini hanya kerana untuk suka-suka sahaja?’’ soalnya lagi.

Patut la saya terasa 'semacam ada yang tak kena...'
Bukannya saya tak sukakan cuti. Aduhaiii... pekerja mana lah yang tak sukakan cuti. Namun, apa yang cuba diketengahkan ada relevannya. Lagipun, sebenarnya secara sedar atau tidak, kelihatannya seolah-olah bola sepak di'hebat-hebat'kan. Apalah sangat yang ada pada bola tu...
(Eh, saya peminat bola juga tau~ Cumanya sekarang ini, fokus pada isu ini...)

Oh ya~ Tahniah buat Harimau Malaya!


Salam mesra, salam sayang
Salam ukhwah, salam perjuangan

Anda pula macam mana? Seharusnya, difikir-fikirkan...
Fikir untuk jangka panjang...

Saturday, January 1, 2011

Lembaran 2011

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamu'alaikum w.b.t.

"Salam. Teacher, Selamat Menyambut Tahun Baru.
Semoga tahun nie membuat kita gembira bukannya berduka..."
-smksa.fatinkp-

Satu-satunya mesej tahun baru daripada anak didik. Dia tahukah yang saya sedang berduka... Monolog sendiri...

Ceramah yang sangat memujuk diri saya. Mutiara-mutiara itu tetap laju mengalir walau diulang berkali-kali.

Put Your Trust In Allah


Salam mesra, salam sayang
Salam ukhwah, salam perjuangan

Cuba untuk tetap teguh berdiri dan terus kuat mengatur langkah.
2011, I'M BACK~!!!