HUD-HUD

Menjelajah angkasaraya, Menerobos sempadan awan, Meruntuhkan tembok atmosfera -Pemburu-syuhada-

Sunday, March 14, 2010

Baru Saya Faham ~~~ Kursus Pra Perkahwinan

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamu'alaikum w.b.t.

Alhamdulillah, saya telah menjalani Kursus Pra Perkahwinan anjuran KTHO dengan kerjasama JAIS pada 6 Mac 2010 iaitu Sabtu lepas dalam tempoh sehari suntuk! Fuuh... sebab hari Ahad tiada elektrik. Gila2 punya maraton, dari seawal 8.00 pagi sehingga 7.00 petang dan bersambung pada malam hari sehingga 10.30 malam. Bak kata penceramah2, "Stress!". Hahaha3... Tambahan dari mereka, "Kahwin punya pasal, tahan jer la~~~"Baik, kita terus pada tajuk yang saya nyatakan. Persoalan pertama~ Apa yang saya faham? Saya mula faham dengan maksud tersirat di sebalik lafaz keramat ini,

"Aku terima nikahnya Fulanah binti Fulan dengan mas kahwinnya RM300.00 tunai."

********************

Seperti biasa, saya suka mengambil tempat di hadapan dalam mana2 majlis ilmu kerana kosentrasi tidak mudah diganggu dan senang berkomunikasi dengan penceramah. Saya tidak berminat untuk mengulas mengenai peranan suami isteri & seangkatan dengannya memandangkan posting ini pula dikategorikan dalam 'ketuk. kritik. kupas.' Jadi, ulasan saya berkitar sama ada ketukan @ kritikan @ kupasan. Sebagai 'warming-up', baca fakta yang dinyatakan di bawah.

Fakta pertama ;

"Pada
tahun 2000 dan ke atas, statistik menunjukkan kecenderungan kes2 penceraian berlaku pada usia perkahwinan setahun adalah lebih kurang sama dengan kes2 penceraian yang berlaku di usia perkahwinan 2 tahun, 3 tahun sehinggalah ke atas berbanding pada tahun 2000 dan ke bawah, statistik menunjukkan kecenderungan kes2 penceraian berlaku hanya pada usia perkahwinan 5 tahun dan ke atas ."
Petikan daripada Ust Suhaimi, JAIS.


Fakta kedua ;

Statistik di Selangor menunjukkan kes penceraian meningkat 3,000 dan ke atas sejak tahun 2003 dan pada tahun 2007, Selangor menunjukkan statistik tertinggi dengan 3,722 kes penceraian. Selain itu, angka2 jenayah syariah ini juga menunjukkan peningkatan dari tahun ke tahun dengan angka yang tertinggi pada tahun 2008 iaitu 22,289 kes.
Sumber : http://www.islam.gov.my/informasi/statistikperceraianseluruhmalaysia.php

********************

Teringat saya ketika 'fatwa' yang dikeluarkan JAIS ;
“Mulai 1 Januari 2010, JAIS menetapkan kadar minimum
mas kahwin sebanyak RM300 bagi wanita yang belum berkahwin mahupun janda dan tidak ada lagi istilah wang hantaran kerana ia sudah termasuk dalam perkiraan mas kahwin,” kata Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah selepas melancarkan Kad Perakuan Nikah Negeri Selangor di Bangunan Sultan Idris Shah di Shah Alam.

Hantaran Mas Kahwin

Pelbagai reaksi daripada orang ramai terhadap isu ini. Ada yang marah, ada yang melahirkan kebimbangan, ada yang memandang remeh dan ada juga yang buat tak ambil kisah. Secara peribadinya, saya sendiri termasuk golongan yang marah dan bimbang dengan isu ini.

Baiklah, apa kaitannya dengan mas kahwin naik dengan fakta kes di atas? Sebelum pergi lebih jauh, fahamkan dahulu apakah mas kahwin. Mas kahwin adalah pemberian hadiah yang Wajib diberikan kepada bakal isteri dengan ikhlas. Mas kahwin juga akan menjadi Hak Mutlak seorang isteri iaitu dengan kata lain mas kahwin tidak boleh dituntut mahupun diambil balik kecuali dengan kerelaan dan keizinan isteri atau atas sebab2 syari'e yang lain. Jadi, sekurang2nya seorang suami akan cuba mempertahankan ikatan suci ini atau berfikir berulang kali sebelum melafazkan talaq ke atas isteri yang akhirnya bernoktah dengan Penceraian.


Owh~~~ Baru saya faham...


Saya bukanlah nak menyatakan persetujuan atau sebaliknya setelah mengetahui perkara ini. Terdapat pro dan kontranya. Namun, saya cuba memahami mengapa 'fatwa' ini dikeluarkan oleh JAIS yang sebenarnya manifestasi kebimbangan mereka terhadap jenayah syariah yang semakin menggila menyerang di kalangan pasangan suami isteri sama ada baru mahupun pasangan lama. Maafkan saya, maafkan saya, maafkan saya, saya bukanlah mahu menakut2kan anda...
Sekiranya 'seruan' dah tiba, maka sambutlah dengan hati yang terbuka serta persediaan2 yang perlu sebagai suami/isteri. Cuma... entahlah, tak terluah rasa yang terbuku. Saya beranggapan sahabat2 sedia faham. Saya sendiri yang masih belum melalui fasa kedua ini belum pasti entah macam mana nasibnya.

Allahuakbar... Allahuakbar... Allahuakbar...
Bantulah hamba2Mu yang terlalu lemah lemah dan dhaif dalam menjalani bahtera kehidupan akhir zaman...


Cadangan saya

Kami, barisan jawatankuasa Pusat Islam, Kolej Matrikulasi Kedah pernah mengadakan kempen '
Cover-Up, Couple-Not'. Alhamdulillah, sambutan yang menggalakkan sehingga terdapat di kalangan AJK yang dipulaukan kerana bimbangkan aweks lari. Namun, tentu sekali pendekatan yang lebih 'advance' diperlukan serta fleksibel dalam menyampaikan mesej dakwah di peringkat universiti. Saya membayangkan sambutan yang pasti memberangsangkan dengan penubuhan Jentera Amali Dakwah (JAD) dengan kerjasama pihak keselamatan hasil perahan idea pada AGM ISIUKM terkini. =)

Apa yang penting adalah kita mestilah pergi kepada mad'u, kenali mereka & fahami masalah mereka. Keluarlah dari 'zon selesa'. Keluar! Keluar! & Keluar!

Buat Ahli Gerakan
(Ketukan untuk diri sendiri~)


Wahai muslimat2 yang aktif, mantap3!

Wahai muslimat2 yang bijak, berani & berdikari!

Wahai muslimat2 yang bakal menjadi pewaris kepimpinan masa depan!

Keluarlah kalian kepada mad'u2 anda. Ingat, mereka tidak akan sesekali datang kepada anda. Pecahkan tembok psikologi yang menjadi benteng antara kedua2 pihak. Apa yang penting adalah '
first impression' terhadap mad'u -positiflah dengan mereka, insyaAllah mereka akan positif dengan anda-. Ingat, Law of Attraction. Biasalah dalam berdakwah, hasilnya bukan dalam sehari dua - Kesabaran tunjang segala2nya.
Begitu juga dengan muslimin.


Salam mesra, salam sayang
Salam ukhwah, salam perjuangan

Saya tujukan lagu Selamat Pengantin Baru nyanyian Hijjaz dan lagu Pengantin Baru nyanyian Rabbani buat pengantin2 baru mahupun bakal pengantin. Hayatilah~~~ =)

4 comments:

Al-Mohasha said...

ehem2..

kurusus sudah..practikalnya bila? :)

Huda Afiqah Hashim said...

Alahaiii... adikku yg sorang ni. :-D

Carikanlah untuk akak sorang. Kak malas la nak carik. Uhuks~~~
Betul dik~ Malas sungguh!

Nak berdoa jerk boleh ea~
"Ya Allah, kuserahkan urusan jodohku dlm genggamanMu & tetapkanlah apa2 yang Kau tentukan terbaik utk diriku serta kumohon kepalangan dada atas segala ketetapanMu~"

Ameen...ya Rabbul 'Alameen. :-)
Aminkan utk akak dik~

halim ariffin said...

dh guane mek ea????????????g kursus kwin gk deme???awl g...jgn kalut ngat..hahaha

Huda Afiqah Hashim said...

apalah halim nie. teruk tol!!!

masa jadik siswa/i ni lah peluang nk amik kursus. MURAH!

halim amik kt luar sana eak, kan byk duit~~~ mencecah beratus plak tuer. :-P padan muka!