HUD-HUD

Menjelajah angkasaraya, Menerobos sempadan awan, Meruntuhkan tembok atmosfera -Pemburu-syuhada-

Thursday, February 11, 2010

Hatiku Cemburu

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamu'alaikum w.b.t.

Cemburu. Perasaan cemburu ada bagusnya. Kata orang, 'Cemburu sifat lelaki, kedekut sifat perempuan'. Entah, saya pulangkan pada anda untuk menafsirkannya. Macam mana boleh timbul idea nak cerita pasal cemburu ni? Huhu~~~ sebab perasaan cemburu datang la... Semua, gara2 tengok seseorang yang saya kagumi secara diam2 semasa di dewan peperiksaan isnin lalu... Seorang perempuan dengan perawakan yang biasa, tapi genius.


Cita-cita


Kalau ditanyakan tentang cita2 saya sejak kecil, saya jawab, "Polis". Dah besar sikit, saya jawab, "Penyiasat". Besar lagi, "Detektif". Dah semakin matang, "Saya mahu jadi Pakar Forensik". Kegemaran saya terhadap perkara2 yang kompleks dan kritikal sebab menjadikan otak ligat berfikir, idea terjana lalu saraf2 neuron pun diaktifkan semaksima mungkin. Tapi... impian tidak tercapai sebab ayah tidak bersetuju saya menukar kursus. Lalu, kekallah saya dalam bidang Biologi modul Botani. Sedea... memang sedih. Disebabkan tu, saya demam selsema 2 minggu. Uhuks~


Bila difikirkan semula, ada baiknya saya tidak mengambil Forensik kerana bidang ini memerlukan penguasaan Bidang Perubatan (salah satu alternatif, ada jugak cara lain). Owh... saya bukanlah jenis yang 'pelajar totok' memandangkan saya lebih bersedia belajar dengan 'aman'. Perlunya dipertimbangkan dari sudut 'kemampuan', bukan semata-mata 'kebolehan'. Tambahan bagi bidang ini, kena belajar jugak Subjek Undang-undang...


"Pergghhh!!!"

Taklifan


Berada di barisan jundi @ sebagai ahli sangat menginsafkan saya bahawa betapa perlunya memegang tampuk kepimpinan. Sejujurnya, sangat mencemburui sahabat2 dengan segala macam taklifan. Saya bukan mengejar amanah. Alahai... taklifan yang sedia ada pun saya sudah tidak terpikul yang hakikatnya jauh lebih ringan kalau nak dibandingkan dengan sahabat2. Owh, amanah jangan sekali2 dipinta! Saya melihatkan dari sudut lain, dengan taklifan yang ada itulah menjadikan kita berautoriti menjalankan visi & misi membumikan dakwah di kampus. Saya beranggapan sahabat2 dah cukup ma'ruf mengenai perkara ini.

Ayat yang cukup popular,
"Kita bukanlah Gila Kuasa, kita mahu merampas Kuasa dari Orang G***"

Hakikat yang nyata, diri sememangnya tidak layak untuk menggalas beban amanah yang berat. Berbalik soal tadi, perlunya dipertimbangkan dari sudut 'kemampuan', bukan semata2 'kebolehan'. Namun, bergantung juga pada keinginan. "Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih". Kan? Hmm... satu perkongsian, secara peribadinya saya berpandangan mendapat autoriti dah memadai kalaupun tidak berjawatan. Pendapat yang sangat boleh disanggah- Saya pulangkan pada sahabat2 sebab saya sendiri tidak pernah 'berada di atas'. Ehehehe~~~


Perkahwinan

Normal la kalau cemburu dengan mereka yang dah berkahwin sebab dah memang naluri manusia inginkan 'teman yang melengkapi'. Tambah pulak, bonus berlipat ganda ganjaran pahala amal bagi mereka yang dah berkahwin. Teringat semasa saya zaman 'mentah-mentah' dulu, zaman 'gila-gila' nak kahwin. Mak pesan, "Boleh nak kahwin, cuma kena belajar baaanyak bersabar. Sabar, sabar, sabar..." Betul jugak. Sekarang? Hehe... dah tak se'gila2' dulu, dah semakin matang & takde lah mabuk nak kahwin. Hahaha.... Eh2, pesanan itu eksklusif daripada mak saya untuk saya sahaja tau. Mungkin, pesanan bonda untuk anda adalah, "Along boleh nak kahwin, tapi kena belajar baaanyak bersyukur. Syukur, syukur, syukur...".

Mungkin.

Amal kebajikan

Walaupun saya membincangkan perkara ini di akhir penulisan, ia sepatutnya mendapat prioriti yang tertinggi. Seharusnya menanam kecemburuan yang tinggi terhadap mereka yang banyak melaksanakan amal kebajikan. "
Fastabiqul khairat". Berlumba2 dalam membuat amal kebajikan. Saya suka berlaku jujur. Bercakap datang dari hati, barulah dapat menyentuh hati para pembaca. Momentum saya agak kurang dari aspek ini. Namun, apa yang saya amalkan adalah berusaha dengan sebaik mungkin apabila khidmat pertolongan diperlukan. Yang penting adalah bukan semata2 tolong, namun cubalah menggembirakan hati orang yang ditolong. Ingatan dan pesanan penting buat saya sendiri.


Positifkan minda~~~

Bukan semua orang berpeluang mendalami Botani.
>Gunakan peluang ini semaksima mungkin. ;-)


Berada di bawah membolehkan saya melihat dari pandangan orang luar.
>Perkongsian yang mungkin boleh dimanfaatkan buat pimpinan. :-)


Bujang hanya sekali.
>Yeah... manfaatkan sebaiknya! :-D


Amalku amat kurang sekali.
>Apalagi yang mahu yang dikejarkan? "
Fastabiqul khairat"!

Pesanan penaja : Jangan hilang fokus. Entry ini menyentuh tentang 'Cemburu'. Sama jugak entry 'Kahwin + Master + Kerja (KMK)' yang hakikatnya menyentuh tentang prospek masa depan -big picture-.

Salam mesra, salam sayang
Salam ukhwah, salam perjuangan

Mahu ceria?
Sumbat telinga. Off radio.
Nyanyikan lagu kegemaran anda. :-D

4 comments:

Pena Anis Syuhada said...

bagus..akak suka artikel ni..matangkan dirimu adikku.masih banyak lagi perkara yang nak diexplore di zaman bujang ini..dah kawin nnti,kna ikat kaki pulak..baru tau.......

Khairul Aiman Sahrom said...

mmg matang...stiap yang berlaku ada hikmahnya,,

HUDA AFIQAH HASHIM said...

Kak Nisah, terima kasih atas komentar.

Hmm...pasal komen akak. memang kaki ni nak kena diikat betul2, suka sangat jalan2. Ha3...
Sebenarnya, huda punya pandangn trsendiri tentang prkahwinn. Andai brkelapangn @ brpeluang, huda kongsikn. InsyaAllah. Tengoklah~~~Perkahwinan-suatu kengkangan?

Salam ukhwah bertaut kasih. :-)

Khairul Aiman Sahrom said...

ske bjalan2 dng ketinggian baru...hee...nk kawen jgn lpe jemput..