HUD-HUD

Menjelajah angkasaraya, Menerobos sempadan awan, Meruntuhkan tembok atmosfera -Pemburu-syuhada-

Friday, October 30, 2009

Maaf, Gendang Terpalu~Nota Buat Sarfams

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamu'alaikum w.b.t.

Saya benar2 memaksudkan artikel kali ini. "Maaf, Gendang Terpalu~Nota Buat Sarfams". Dan gendang sememangnya terpalu bukannya dipalu khas buat sdr Sarfams. Artikel ini merujuk artikel Sarfams. Sila klik (sini). Sebetulnya, artikel ini daripada YDP BPN, namun penyiaran artikel ini daripada sdr Sarfams juga menunjukkan kesepakatan/persetujuan sdr Sarfams mengenai isu ini.
Salam perpaduan buat Sarfams,
Allow me to write in English. (It is a habit for me speaking in English whenever I feel sad @ getting mad).
For the first time, I’m really sorry to say that your words truly hurt me deep inside my heart. I'm telling you, I disagree with those people who condemn Tok Guru. However, this is too much. Personally I can tolerate with those politicians (yes, they know well about politic ~even not all the time they're right) but not you as a student. By the way, thanks for the article. It motivates us to love Tok Guru even more. I'm not interested to defend Tok Guru in this small space. It is enough for me to ask you by reading books about Tok Guru & you will find out the answer behind Tok Guru's actions towards issues & how's his desire of jihad in Islam. Don't tell me that you haven’t or wouldn’t read the books, it just tell us that you're not serious in politic.

One thing, you must know WELL about your enemies backgrounds are because you are going to defeat them through their WEAKNESS. If not, you are just showing us your WEAKNESS in ‘the war'. By the way, I’m asking this to myself and my dearest friends too, indeed.


Salam satu ikatan, salam satu perpaduan
Salam satu persaudaraan, salam satu aqidah

Khas, buat sdr Sarfarizmal M Saad.
By the way, we're still friends ya! :-)

Segala yang terbaik untuk Peperiksaan Akhir Semester 2008/2009.
Yeah...!!! chaiyyok3 buat Sarfams, rakan2 & sumer...

Friday, October 23, 2009

Saya Sayang Sama Kamu, Rindu Jugak!

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamu'alaikum w.b.t.

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Setiap kali mendirikan solat, setiap kali itulah kalimah azimat itu diulang-ulang. Itu, baru sahaja muqaddimahnya. Al-Fatihah?
"Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Yang menguasai Hari Pembalasan..."

Apa kaitan dengan posting kali ni? Entah, ikut jer apa yang jari nak taip. Sebenarnya, rindu di hati ni sudah menggebu-gebu, jiwa ini sudah melonjak-lonjak dengan perasaan. Rindukan sahabat2, rindukan perjuangan. Ah... seolah2 diri ni tidak pernah mengenal apakah perjuangan, seolah2 dah lupa manisnya pengorbanan di jalanNya, seolah2 tidak pernah merasa bagaimana nikmatnya hidup bilamana Allah sentiasa di hati. Rindukan sahabat2... Jujur.

'Keceriaan yang mengenalkanku... pada keperibadianmu'

Kenapa dah lama tak turun program? Entah, seperti yang dikatakan, "seolah2 diri ni tidak pernah mengenal apakah perjuangan, seolah2 dah lupa manisnya pengorbanan di jalanNya, seolah2 tidak pernah merasa bagaimana nikmatnya hidup bilamana Allah sentiasa di hati." Terasa cukup berat untuk meluangkan masa. Namun, batin ni tetap merintih... amat merindukan sahabat2... Semuanya.

'Muslimin tu, pura2 khusyuk jah. hahaha...'

Kenapa jadi macam ni? Tak tahu. Mungkin sebab jadi 'lone ranger' kot. Agak terbiar jadinya, terkeluar dari ruang lingkup jemaah. Seseorang pernah berkata, "Adakalanya, berada dalam perjuangan tidak semestinya memerlukan kita sentiasa 'berlari di dalam trek', andai letih @ penat, 'berjalanlah di tepi trek'. Namun, jangan sampai 'terkeluar dari trek'." Muhasabah.

'Usrah Khazinatul Asrar - bilakah saat itu kan berulang?'

Apa nak diberitahu sebenarnya? Rindukan sahabat2... semuanya. Sayangkan muslimat, sepertimana sayangkan jugak muslimin. Kerana kita dipertemukan dalam wadah perjuangan ini. Terasa sangat tak turun program... yang terbaru, berbasikal keliling UKM. Ust Idris & Ust Azizan turun ea. Lagilah sangat terasa ruginya... Yelah, ibarat ayah & atuk kepada kami semua, mana tak sayangnya. Dah semakin sibuk pulak tu... susah sangat nak bersama kami semua.

'Ish... camner Huda bleh ada muslimin ni?'
he... internet kan ada...

Maaf? Diri ni dah terlalu banyak melukakan hati sahabat2. Tak terluahkan rasanya perkataan azimat tu. Betul. Tak terluahkan. Dan tak tahu macam mana nak diluahkan. Buntu. Pulangkan pada sahabat2 untuk bagaimana meng'hukum' diri ni. Cuma, satu pinta dari diri ni, halalkan segala curahan ilmu, perkongsian pengalaman & yang paling penting, kupinta redha sahabat2 terhadap diri ini...

Dah, jangan dilayan sangat perasaan.
Apa pun, segala yang terluah adalah benar, semata2 benar.

Salam mesra, salam sayang
Salam ukhwah, salam perjuangan

Sama2 kita mendoakan kejayaan bersama ya...
Sayangkan sahabat2 kerana perjuangan ini.
Terima kasih jua atas persahabatan ini.


Friday, October 16, 2009

Topi Merah & Niqob

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamu'alaikum w.b.t.

Kali ini, saya ingin memulakan bicara saya dengan memohon seinfiti maaf andai bahasa saya agak terkasar @ ada mana-mana pihak yang tersinggung. Saya ingin bercakap mengenai niqob menggunakan topi merah. Sebelum saya pergi lebih jauh, izinkan saya memperkenalkan teori Edward de Bono dengan teorinya : Kaedah 6 Topi

1. Topi Hijau ( Green Hat )

? Topi hijau melambangkan pemikiran yang kreatif.

? Warna hijau melambangkan otak yang subur dengan ida-idea.

? Topi hijau digunakan bagi mencari idea-idea alternatif berdasarkan maklumat yang ada.

? Topi hijau digunakan pada waktu mula-mula berfkir.

? Situasi yang paling penting bagi menggunakan topi hijau ialah ketika ingin menyelesaikan masalah.

2. Topi Kuning ( Yellow Hat )

? Topi kuning melambangkan pemikiran yang konstrukktif.

? Warna kuning melambangkan kecerahan yang bermakna positif.

? Topi kuning digunakan bagi mencari segala faedah daripada sebarang idea alternatif yang dikeluarkan oleh topi hijau.

? Situasi yang paling baik bagi menggunakan topi kuning ialah apabila mendapati idea-idea yang banyak kelemahan .

3. Topi Putih ( White Hat )

? Topi putih melambangkan pemikiran objektif.

? Warna putih melambangkan kebersihan yag bermakna tiada prejudis.

? Topi putih digunakan untuk mencari fakta , angka dan maklumat semata-mata.

? Topi putih dipakai sebelum membuat sebarang keputusan memilih alternatif.

4. Topi Hitam ( Black Hat )

? Topi hitam melambangkan pemikiran yang kritikal dan negatif.

? Warna hitam melambangkan kegelapan yang bermaka tiada harapan.

? Topi hitam digunakan untuk mencari segala yang salah , sukar , berisiko dan berbahaya.

? Topi hitam berguna untuk menghasilkan rancangan kecemasan dan keselamatan.

? Topi hitam dipakai sebelum membuat sebarang tindakan dengan memikirkan segala kebuurukan dan kerugian yang akan dialami.

5. Topi Merah ( Red Hat )

? Topi merah melambangkan pemikiran yang emosional.

? Warna merah melambangkan perasaan yang ghairah.

? Topi merah membenarkan pemikiran emosi dan intuisi sewaktu berfikir.

? Masa yang paling sesuai memakai topi ini ialah selepas mengambil kira semua fakta yang ada.

6. Topi Biru ( Blue Hat )

? Topi biru melambangkan pemikiran untuk mengawal dan menguasai.

? Warna biru melambangkan langit yang bermakna paling atas.

? Topi biru mengawasi topi-topi lain bekerja.

? Orang yang paling sesuai untuk memakai topi ini ialah sesorang yang menjadi ketua.

Ah... emosi saya semakin stabil... okey, mulakan dengan ketenangan, barulah pembaca dapat menilai dengan baik juga kan. :-) Hmm... saya guna topi hitam lah.

Saya nak menyentuh mengenai isu niqob di Mesir yang mana Imam Besar Azhar Syeikh Tantawi mengeluarkan larangan bagi wanita mengenakan purdah di setiap sekolah yang bercabang dengan al-Azhar, sebuah lembaga pendidikan tertinggi di dunia Islam Sunni. Sejujurnya, pada pendapat saya takde apa2 yang perlu kita hiraukan sangat. Saya nak minta fokus para pembaca dengan kenyataan ini. 'Niqob tidak diwajibkan dalam Islam dan hanyalah amalan masyarakat Arab.'

Okey, berhenti di situ dahulu. Saya ingin membawa satu cerita lain mengenai seorang tokoh Ikhwanul Muslimin, Imam Hassan Al Banna. Diceritakan, pernah satu ketika beliau meminta semua ahli Ikhwanul Muslimin agar tidak memakai serban dan akhirnya, kita mengetahui keesokan harinya, ahli yang berkeras memakai serban ditangkap oleh pihak berkuasa tempatan. Apa kaitannya dengan isu niqob ini? Pada pandangan saya, itulah ijtihad semasa bersesuaian dengan keadaan yang sedang berlaku.

Itu isu serban, sunnah Rasulullah. Inikan pula isu niqob, hanya amalan wanita Arab. Jadi, pada saya tidak perlulah kita gembar-gemburkan isu ini. Mungkin ada keadaan semasa yang memerlukan ijtihad diharamkan pemakaian niqob. Hmm... sebenarnya, ini bukan fokus saya. Yang cuba nak sampaikan adalah dalam hidup kita, akan ada banyak perkara yang perlu diputuskan dan yang penting adalah pertimbangan. Saya tidak menolak kemungkinan Imam Besar menarik balik larangan pemakaian niqob... Hakikatnya, saya sendiri sukakan niqob dan sangat teringin nak memakai niqob. Terasa semakin cantik. (Muahaha... perasan la ko huda :-P) Masalahnya... tidak sesuai untuk saya memandangkan saya agak sosial dan ramai kenalan. Huk3... saya xder gambar yang memakai niqob

Saya mohon maaf andai ada pihak yang terasa dengan kenyataan saya. Sekadar untuk kita sama2 kita mengambil pengiktibaran dari apa yang berlaku di persekitaran kita...

Salam mesra, salam sayang
Salam ukhwah, salam perjuangan

Hmm... rasanya impianku nak memakai niqob tak kesampaian...

SEDIKIT PEMBETULAN MENGENAI ISU INI : sila klik (sini)
Yang penting, ambil pengiktibaran dari apa yang berlaku.

Thursday, October 15, 2009

Bagan Pinang : Ringkas Jer

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamu'alaikum w.b.t.

Memetik kenyataan dalam HarakahDaily.Net

KOTA BHARU, 14 Okt: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengakui kekalahan di Bagan Pinang kerana jentera PAS tidak mempunyai cukup masa menerangkan dasar dan perjuangan parti dan melebihkan serangan peribadi terhadap calon Umno.

Pada pendapat saya, cukup ringkas. Saya turut memikirkan perkara yang sama... Cuma saya ingin menyatakan sesuatu yang lain berkait dengan BN. Hmmm... senang cakap bagi saya, kemenangan BN di Bagan Pinang bukanlah bermaksud kebangkitan BN. Tidak, bagi saya tidak. Itu bukan boleh dijadikan penunjuk yang baik. Saya highlightkan disini 'PAS tidak mempunyai cukup masa menerangkan dasar dan perjuangan parti' @ bahasa yang lebih mudah, majoriti rakyat di Bagan Pinang tidak faham apa yang PAS perjuangkan. Jadi, teruskan melangkah sahabat2. :-)
Apa pun, saya berlapang dada dengan pendapat masing2.

Sekadar gambar hiasan

"Mak...mak, ada orang tengok kita"

Setakat itu sahaja. huh...huh...huh... pecutan akhir minggu pengkuliahan.
Chaiyyok3!!! untuk sahabat2. :-)

Salam mesra, salam sayang
Salam ukhwah, salam perjuangan

Er... kalau nak takbir pun, lebih baik. Hehehe...

Sunday, October 4, 2009

Lirik Pilihan

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamu'alaikum w.b.t.

Kali ni, agak santai... sajer2, nak sesakkan blog ni. K, sama2 kita hayati yer... :-)

Doa Seorang Kekasih
Munsyid : In-Team
http://liriknasyid.com

Oh Tuhan, seandainya telah Kau catatkan

Dia milikku, tercipta untuk diriku
Satukanlah hatinya dengan hatiku
Titipkanlah kebahagiaan

Ya Allah, ku mohon
Apa yang telah Kau takdirkan
Ku harap dia adalah yang terbaik buatku
Kerana Engkau tahu segala isi hatiku
Pelihara daku dari kemurkaanMu

Ya Tuhanku, yang Maha Pemurah
Beri kekuatan jua harapan
Membina diri yang lesu tak bermaya
Semaikan setulus kasih di jiwa

Ku pasrah kepadaMu
Kurniakanlah aku
Pasangan yang beriman
Bisa menemani aku
Supaya ku dan dia
Dapat melayar bahtera
Ke muara cinta yang Engkau redhai

Ya Tuhanku, yang Maha Pengasih
Engkau sahaja pemeliharaku
Dengarkan rintihan hambaMu ini
Jangan Engkau biarkan ku sendiri

Agarku bisa bahagia
Walau tanpa bersamanya
Gantikanlah yang hilang
Tumbuhkan yang telah patah
Ku inginkan bahagia
Di dunia dan akhirat
PadaMu Tuhan ku mohon segala


Kerana Cinta
Munsyid : In-Team, Mestica
http://liriknasyid.com

cinta itu cahaya sanubari

kurniaan Tuhan fitrah insani
dan di mana terciptalah cinta
di situ rindu bermula

cinta itu tak pernah meminta
tetapi memberi sepenuh rela
rasa bahagia biarpun sengsara
berkorban segala-gala

semua kerana cinta
yang pahit manis di rasa
menghibur nestapa
merawat duka
damai di jiwa
terpadamlah api benci permusuhan
terjalinlah kasih sayang begitulah cinta
yang diidamkan tanpa nafsu yang mencemarkan

dan jangan kita pula
kerana bercinta kita pun leka
dan jangan pula kerana bercinta
tergadai semua maruah agama

cinta yang sejati
hanya cintakan illahi
cinta ayah bonda
tulus suci selamanya
cintakan saudara

hanya sementara
serta sesama insan
suburkan dengan ketakwaan..

Jadi, kepada sesiapa nk jiwang ker, nak kawen ker... dipersilakan & amat dialu2kan. Cinta itu kehidupan. Cuma 1 jer, sandarkan kecintaan makhluk pada khaliqNya. Camner? fikir2kan.
Teringat... kasihnya siti Zulaikha terhadap nabi Yusof membawa cintanya kepada Khaliq yang agung. Satu contoh yang baik. :-)

Salam mesra, salam sayang
Salam ukhwah, salam perjuangan

Dah, dah! Pegi sambung keje.
Sekarang musim demam di Bagan Pinang...