HUD-HUD

Menjelajah angkasaraya, Menerobos sempadan awan, Meruntuhkan tembok atmosfera -Pemburu-syuhada-

Sunday, September 13, 2009

P.R.K. =Perang Riang-ria Kanak-kanak=

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamu'alaikum w.b.t.

Tajuk posting kali ni agak pelik. Namun, pemikir benar2 memaksudkannya. P.R.K. =Pilihan Raya Kampus=. Pemikir pilih tajuk ni sebab artikel ni hasil dari buah fikiran "Kanak-kanak riang yang suka bercerita tentang ~Bagaimana nak menanam pokok bunga~".

Mula-mula, perkara pokok. Sesungguhnya, tak suka menggunakan 'pemikir' sebab kedengaran skema bagai nak rak ~jadi, tukar kepada 'saya'. Kedua, tiada lagi gelaran Adik Q ~ sebenarnya, itu untuk diri sahaja, bukan panggilan ~uweeeekkk...~. Seterusnya, saya mintak maaf sebab tak dapat menghadirkan diri ke Konvensyen Transformasi Malaysia. Pastinya lahir idea2 yang cukup mantap dengan solusi yang benar2 masak lagi bernas daripada pimpinan2 GAMIS, KARISMA, PKPIM, KAMI dan DEMA. Tahniah dan syabas kepada sahabat2 yang mengikuti konvensyen hingga akhir rancangan...


Baiklah, saya terus pada topik. Nak sentuh mengenai kempen. Sama2 kita muhasabah diri, saya ~terutamanya~ dan juga sahabat2 seperjuangan. Kita berkempen ni, untuk 'nak tunjuk baik' @ 'nak jadi baik'? Atau saya boleh katakan dalam bahasa yang lebih sopan, 'nak latih diri menjadi da'ie yang lebih baik'. Satu-satu. Pada pandangan saya, nak tunjuk baik, sekadar itu sajalah yang kita dapat iaitu, kita memang baik dan tak lebih dari itu. Berbanding, kita nak latih diri kita menjadi da'ie yang lebih baik, kita akan cuba buat yang terbaik. Ap
a definisi 'da'ie'? Banyak pendapat, saya fokus secara kasarnya ~da'ie adalah insan biasa (jugak punya kelemahan & kekurangan) yang menyeru kepada kebaikan dan mencegah dari kemungkaran. 'Amar ma'ruf, nahi munkar'. Noktah. Bagaimana ciri2 da'ie? Banyak yang positif tentunya (akhlak yang baik~ops... diri banyak kekurangan) & yang terutama ialah da'ie dapat menjadikan dirinya tertarik. Dengan modal 'diri tertarik', maka dari situlah adanya pengaruh untuk mempengaruhi sang mad'u... Jugak, inilah ruang dan peluang untuk mendapat bilangan undi yang 'cantek'. Insya Allah. Jadi, sama2 kita muhasabah untuk apa kita berkempen???

Kedua & terakhir (haha...), apa tujuan kita, saya terutamanya & juga sahabat2 ada dalam medan juang ni? Pastinya, kita sama2 mahu melihat Islam dijulang dan 'diletakkan pada kedudukannya yang sepatutnya'. Namun, macam mana dengan niat kita. Ah... satu persoalan yang biasa namun amat besar kesannya. Baik, kita semua mahukan kemenangan untuk Islam. Namun, kita seringkali tersasar... Kita mahu menang, untuk tegakkan Islam. Pada pandangan saya, kita mahu tegakkan Islam, jadi tak kesah... menang @ kalah. Kemenangan itu milik Allah yang mana Dia Maha Mengetahui duduk letaknya posisi kita ~hasil usaha, kerja keras kita~ Macam mana sahabat2? Dapat bezakan antara kedua-duanya?
(Apa pun, sudah pasti kita mahukan kemenangan kan... cuma kenal pasti camne matlamat kita?)

Satu perkara, saya nak bawa kata2 dari Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, lebih kurang begini bunyinya ~Sebenarnya parti PAS ni dibubarkan jer, yang kita nak hanyalah pemuda2 yang nakkan Islam.~ Namun, semestinya ada parti iaitu satu 'tapak' kukuh untuk bergerak dalam jemaah. 'Tangan Allah bersama jemaah'. Andaikan, tiada ISIUKM, tiada GMUKM, tiada KARISMA, tiada PKPIM dan tiada PAS. Dan jugak, andaikan yang ada hanyalah pemuda2 yang ada fikrah ISIUKM, fikrah KARISMA, fikrah PKPIM dan fikrah PKPIM. Masing2 dengan idealisme masing2, merasakan ideanya yang lebih bernas, dialah yang terbaik, dialah yang tahu selok-belok politik negara dan macam2 lagi lah... merasakan dialah yang paling maklum. Namun, bilamana terpasak kukuh dalam diri masing2 ~Aku Mahu Tegakkan Islam~, sikap toleransi berjaya dipupuk, diaplikasikan. Tidak kiralah sejauh manapun perbezaan pendapat itu, selagi mana panduannya adalah Al-Quran & As-Sunnah, maka... insyaAllah, Allah bersama untuk membantu. Maka...

”Ya (cukup), jika kamu bersabar dan bersiap-siaga, dan mereka datang menyerang kamu dengan seketika itu juga, niscaya Allah menolong kamu dengan lima ribu Malaikat yang memakai tanda.” [Ali ’Imran:125]


Sekadar itu sahaja bingkisan dari Kanak2 riang yang serba dhoif.
Sebenarnya, saya 'kurang suka' dengan amanah & sering ingin melarikan diri... sebab tahu, amanah tu berat...
Entah kenapa sering jua ia mengejar... Mintak maaf sahabat2... diri ini terlalu banyak kelemahan, Insan dhoif yang serba kekurangan... Dah la banyak culas dengan amanah... Maafkanku... maafkanku... maafkanku sahabat2...

Salam mesra, salam sayang
Salam ukhwah, salam perjuangan

.......
Minta tunjuk ajar, diri ini serba kekurangan...

No comments: