HUD-HUD

Menjelajah angkasaraya, Menerobos sempadan awan, Meruntuhkan tembok atmosfera -Pemburu-syuhada-

Tuesday, September 29, 2009

Menyokong Kenyataan...

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamu'alaikum w.b.t.

Semalam, saya menjengah blog sahabat2, terjumpalah satu kenyataan ni yang berupa tajuk bagi artikel yang disiarkan. Pesta Aidilfitri ; raya kan sebulan oleh ust Syafiq. Saya menyokong.
Memandangkan raya memang sebulan, jadi saya nak ambil kesempatan untuk mengucapkan Selamat Hari Raya, Maaf Zahir & Batin kepada semua umat Islam di seluruh dunia khasnya buat pembaca blog saya. hehe...

Tulus ikhlas dari Huda & sekeluarga. :-)


Huhu... gambar raya yang terbaru xboleh nak ambik. Kak long x bagi transfer sendiri sbb takut virus. Uhuks3... gambar ni masa Hari Keluarga sesamer cikgu-cikgi. Masa ni, sorang adik dah xder... selamat kembali ke rahmatullah. Al-Fatihah buat arwah adinda Afif Afham bin Zuwariah, moga ditempatkan bersama para solehin.

Raya tahun ni camner??? Alhamdulillah. Hmm... saya sendiri x banyak menziarahi rumah sahabat2. Huhu... menunggu jer kat rumah, sanak saudara datang. Paper pun, raya tahun ni agak meriah, terutama masa raya kelima. hehe...

Salam mesra, salam sayang
Salam ukhwah, salam perjuangan

Ha... jenguk2 lah blog ust Syafiq yer. Sama2 koreksi diri dan masyarakat.
Apa jadi dengan Aidulfitri kita??? Kembalikah kita pada fitrah? ...

Sunday, September 13, 2009

P.R.K. =Perang Riang-ria Kanak-kanak=

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamu'alaikum w.b.t.

Tajuk posting kali ni agak pelik. Namun, pemikir benar2 memaksudkannya. P.R.K. =Pilihan Raya Kampus=. Pemikir pilih tajuk ni sebab artikel ni hasil dari buah fikiran "Kanak-kanak riang yang suka bercerita tentang ~Bagaimana nak menanam pokok bunga~".

Mula-mula, perkara pokok. Sesungguhnya, tak suka menggunakan 'pemikir' sebab kedengaran skema bagai nak rak ~jadi, tukar kepada 'saya'. Kedua, tiada lagi gelaran Adik Q ~ sebenarnya, itu untuk diri sahaja, bukan panggilan ~uweeeekkk...~. Seterusnya, saya mintak maaf sebab tak dapat menghadirkan diri ke Konvensyen Transformasi Malaysia. Pastinya lahir idea2 yang cukup mantap dengan solusi yang benar2 masak lagi bernas daripada pimpinan2 GAMIS, KARISMA, PKPIM, KAMI dan DEMA. Tahniah dan syabas kepada sahabat2 yang mengikuti konvensyen hingga akhir rancangan...


Baiklah, saya terus pada topik. Nak sentuh mengenai kempen. Sama2 kita muhasabah diri, saya ~terutamanya~ dan juga sahabat2 seperjuangan. Kita berkempen ni, untuk 'nak tunjuk baik' @ 'nak jadi baik'? Atau saya boleh katakan dalam bahasa yang lebih sopan, 'nak latih diri menjadi da'ie yang lebih baik'. Satu-satu. Pada pandangan saya, nak tunjuk baik, sekadar itu sajalah yang kita dapat iaitu, kita memang baik dan tak lebih dari itu. Berbanding, kita nak latih diri kita menjadi da'ie yang lebih baik, kita akan cuba buat yang terbaik. Ap
a definisi 'da'ie'? Banyak pendapat, saya fokus secara kasarnya ~da'ie adalah insan biasa (jugak punya kelemahan & kekurangan) yang menyeru kepada kebaikan dan mencegah dari kemungkaran. 'Amar ma'ruf, nahi munkar'. Noktah. Bagaimana ciri2 da'ie? Banyak yang positif tentunya (akhlak yang baik~ops... diri banyak kekurangan) & yang terutama ialah da'ie dapat menjadikan dirinya tertarik. Dengan modal 'diri tertarik', maka dari situlah adanya pengaruh untuk mempengaruhi sang mad'u... Jugak, inilah ruang dan peluang untuk mendapat bilangan undi yang 'cantek'. Insya Allah. Jadi, sama2 kita muhasabah untuk apa kita berkempen???

Kedua & terakhir (haha...), apa tujuan kita, saya terutamanya & juga sahabat2 ada dalam medan juang ni? Pastinya, kita sama2 mahu melihat Islam dijulang dan 'diletakkan pada kedudukannya yang sepatutnya'. Namun, macam mana dengan niat kita. Ah... satu persoalan yang biasa namun amat besar kesannya. Baik, kita semua mahukan kemenangan untuk Islam. Namun, kita seringkali tersasar... Kita mahu menang, untuk tegakkan Islam. Pada pandangan saya, kita mahu tegakkan Islam, jadi tak kesah... menang @ kalah. Kemenangan itu milik Allah yang mana Dia Maha Mengetahui duduk letaknya posisi kita ~hasil usaha, kerja keras kita~ Macam mana sahabat2? Dapat bezakan antara kedua-duanya?
(Apa pun, sudah pasti kita mahukan kemenangan kan... cuma kenal pasti camne matlamat kita?)

Satu perkara, saya nak bawa kata2 dari Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, lebih kurang begini bunyinya ~Sebenarnya parti PAS ni dibubarkan jer, yang kita nak hanyalah pemuda2 yang nakkan Islam.~ Namun, semestinya ada parti iaitu satu 'tapak' kukuh untuk bergerak dalam jemaah. 'Tangan Allah bersama jemaah'. Andaikan, tiada ISIUKM, tiada GMUKM, tiada KARISMA, tiada PKPIM dan tiada PAS. Dan jugak, andaikan yang ada hanyalah pemuda2 yang ada fikrah ISIUKM, fikrah KARISMA, fikrah PKPIM dan fikrah PKPIM. Masing2 dengan idealisme masing2, merasakan ideanya yang lebih bernas, dialah yang terbaik, dialah yang tahu selok-belok politik negara dan macam2 lagi lah... merasakan dialah yang paling maklum. Namun, bilamana terpasak kukuh dalam diri masing2 ~Aku Mahu Tegakkan Islam~, sikap toleransi berjaya dipupuk, diaplikasikan. Tidak kiralah sejauh manapun perbezaan pendapat itu, selagi mana panduannya adalah Al-Quran & As-Sunnah, maka... insyaAllah, Allah bersama untuk membantu. Maka...

”Ya (cukup), jika kamu bersabar dan bersiap-siaga, dan mereka datang menyerang kamu dengan seketika itu juga, niscaya Allah menolong kamu dengan lima ribu Malaikat yang memakai tanda.” [Ali ’Imran:125]


Sekadar itu sahaja bingkisan dari Kanak2 riang yang serba dhoif.
Sebenarnya, saya 'kurang suka' dengan amanah & sering ingin melarikan diri... sebab tahu, amanah tu berat...
Entah kenapa sering jua ia mengejar... Mintak maaf sahabat2... diri ini terlalu banyak kelemahan, Insan dhoif yang serba kekurangan... Dah la banyak culas dengan amanah... Maafkanku... maafkanku... maafkanku sahabat2...

Salam mesra, salam sayang
Salam ukhwah, salam perjuangan

.......
Minta tunjuk ajar, diri ini serba kekurangan...

Tuesday, September 8, 2009

Permata Ayah Bonda

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamu'alaikum w.b.t.

Permata Ayah Bonda

Mewangi kuntuman bahagia

Di halaman ayah serta bonda
Menatang selaut cahaya

Melerai resah dan gundah di jiwa


Segunung impian dicita

Selangit harapan di damba
Dibelai, dimanja mesra

Kaulah racun, kau penawar

Senyuman dan tangisanmu

Pengubat duka dan lara

C/O

Engkau umpama sebutir permata

Diperlubukkan kasih nan bersinar, bercahaya
Hiasi rumahtangga

Engkau harapan seisi keluarga
Panjatkan doa dan aimata

Yang pasrah kepada Yang Esa
Kepadamu tercurah kasih sayang dan pengorbanan
Agar terus gemilang

Dididik, diasuh tiap masa
* Diajarkan ilmu yang berguna
Mengenal Allah dan Rasul * Menyemai, menyubur iman di dada

Dilayur segala kekerasan
* Dilentur dengan kelembutan
Dititip seuntai madah
* Hidupmu mula dan berakhir
Menyusur fitrah dan sunnah
* Bernoktah di penghujungnya

C/O

Tiada yang lebih membahagiakan * Melihat dirimu kian membesar
Dewasa di dalam sejahtera * Usah terpesona pujukan dunia
Yang hanya menyilau pandangan
* Memukau dengan keindahannya
Nasihat ayah bonda * Agar engkau lebih bersedia * Untuk menghadapinya

Bersemi kelopak kasih sayang *
Di persada cinta yang sejati
Titisan susu ibunda
* Menyegarkan, menghapuskan dahaga

Renjisan keringat dari ayahanda
* Menyubur pohon kehidupan
Tuaian sebidang tabah
* Buatmu doa dan harapan
Jadilah insan yang mulia * Pembela di hari tua

C/O

Waktu bisa merubah segalanya * Dewasalah dalam rahmat dan kasih Ilahi
Redahi pancaroba
* Andai langkahmu tersasar kesimpangan
Pulanglah ke laman ayah bonda
* Kembali menghuni di tamannya
Bersamalah semula
* Menghirup embunan kasih sayang * Sedingin airmata bonda

Engkaulah permata ayah bonda....


Salam mesra, salam sayang
Salam ukhwah, salam perjuangan

Kak sayangkan mak, kak
sayangkan ayah...
Ramadhan kareem...

Wednesday, September 2, 2009

KEJAR.......!!!!!

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamu'alaikum w.b.t.

Kejar Sampai Dapat...


Kejarlah Tuhan janganlah kejar Syurga-Nya,
Tuan Syurga lebih utama daripada Syurga-Nya,
Carilah Tuhan, janganlah cari fadhilatnya,
Dapat Tuhan, dapatlah segala-galanya,
Cari Tuhan kerana kita hendak memperhamba diri kita kepada-Nya,
Cari Syurga atau fadhilatnya,
ertinya hendak membesarkan nikmat Tuhannya;

Mengapa hendak memperbesarkan diri kepada makhluk,
Memperhambakan diri kepada Khaliq kan lebih utama,
Mengejar fadhilat, rasa bertuhan tidak ada,
Jika rasa bertuhan tidak ada,rasa kehambaan pun tidak ada,
Sedangkan fungsi ibadah hendak melahirkan rasa kehambaan,
Kalau rasa kehambaan tidak ada,
mazmumah tidak akan dapat dimusnahkan;
Kerana itulah orang yang beribadah kerana Syurga atau fadhilat,
Perangainya tidak berubah,
Bahkan adakalanya ibadahnya itulah yang menyuburkan mazmumahnya,

Mengapa beribadah kerana Syurga dan fadhilat,
Syurga dan fadhilat adalah hak Tuhan yang memang telah ditentukan-Nya,
Carilah Tuhan
Dapat Tuhan, Syurga dan fadhilat dapat sama,
Kerana itulah Syurga dan fadhilat tidak perlu difikirkan,
Cari Syurga atau fadhilat,
Syurga atau fadhilat belum tentu dapat,
Tuhan sudah tentu tidak dapat,
Yang hendak kita cintai adalah Tuhan,
Kerana Dia Pencipta kita,
Bukan Syurga dan fadhilat yang hendak kita cintai,
Betulkan semula fungsi ibadah kita,
Agar matlamat ibadah itu tepat kepada sasarannya.

Fata AtTamimi

Buat renungan bersama,
"Allah s.w.t. akan membantu hambaNya yang benar-benar mencari keredhaanNya.
Lakukannya kerana Allah s.w.t., kebahagiaan hidup pasti ada,
pasti dapat dialami andai usaha kuat dilakukan tanpa henti.
Cintailah perkara yang boleh mendatangkan cinta kepada Allah s.w.t."


Salam mesra, salam sayang
Salam ukhwah, salam perjuangan

Separuh masa kedua bulan Ramadhan...
Ramadhan Kareem.