HUD-HUD

Menjelajah angkasaraya, Menerobos sempadan awan, Meruntuhkan tembok atmosfera -Pemburu-syuhada-

Thursday, May 28, 2009

Motivasi Untuk Diri

Assalamu'alaikum w.b.t.

Pemikir datang menyinggah sekejap, bagi motivasi pada diri.

"Fokus, Fokus, Fokus. Dan teruskanlah dengan fokusmu. Cuba, cuba dan mesti cuba. Tiada jalan lain, persembahkan yang terbaik dan berdoalah, yakinlah, tawakkallah padaNya.
Teruskan dengan fokusmu.
Pedulikan pandangan orang, biarkan mereka dengan persangkaan, persetankan hasutan syaitan. "Berdoalah dan berdoalah.", itu pesan mak, jua pesanan anda kan? Letakkan pergantungan dan pengharapan sepenuhnya hanya pada Allah. Berdoalah sayang..."

"...Kemudian, apabila engkau telah membulatkan tekad, maka bertawakkallah kepada Allah. Sungguh, Allah mencintai orang yang bertawakkal" (Surah Al-Imran : 159)

Ya Allah...ingin sekali aku dicintaiMu. Ingat sayang,
Pedulikan pandangan orang, biarkan mereka dengan persangkaan, persetankan hasutan syaitan. Allah Maha Kaya, Dia Maha Mengetahui setiap isi hati.

Salam mesra, salam sayang.
Salam ukhwah, salam perjuangan.

Hud-hud ingin terbang bebas di dada langit, menyebar sayap di bawah naungan rahmatNya.

Monday, May 25, 2009

The Prophet

Assalamu'alaikum w.b.t.


Sahabat2, carilah video ni, dan hayati…


The Prophet

Muhammad, ‘Alayhis salam

Sat quietly in the evening

His companion asked,

“Oh beautiful man, why do you sit here, grieving?”


“My ummah, those who follow me,

The future of their faith makes me worry ‘til I cry.

My brothers and sisters in Islam,

Will they be strong and carry on after I die?”


The prophet stood silently and prayed

His beard becoming wet as he cried for his fears

“O Allah, don’t let this nation fade!”


As he pleaded through the night

The earth around him filled with tears


“My ummah, those who follow me,

The future of their faith makes me worry ‘til I cry.

My brothers and sisters in Islam,

Will they be strong and carry on after I die?”


Lalala lalala lalala


A stillness fell over the land

Companions gathered near to where the Prophet lay

As Ayesha, his wife, held tight to his hand,

The prophet spoke again before he passed away,


“My ummah, those who follow me,

The future of their faith makes me worry ‘til I cry.

My brothers and sisters in Islam,

Will they be strong and carry on after I die?”


“My ummah, those who follow me,

The future of their faith makes me worry ‘til I cry.

My brothers and sisters in Islam,

Will they be strong and carry on after I die?”


Believers,

Brothers and sisters in Islam,

Will we be strong and carry on until we die?


By Dawud Wharnsby Ali

Video by Mizanur Rahman



Rayuan Rindu


Hatiku merayu rindu, Kasihku padaMu syahdu
Munajat hamba padaMu, Mengharap kasih sayangMu

Carilah ilmu mengenal Allah, Tanamkan takut neraka Allah
Sampaikan harap surga Allah, Carilah keridhoan Allah


Rinduku ya Rasulullah, Padamu ya Habibullah

Walau tak pernah bersua, Cintaku tetap membara


Rinduku ya Rasulullah, Padamu ya Habibullah

Engkaulah buah hatiku, Engkaulah kekasih Allah

Alangkah indah pribadimu, Tidak tergambar mulia akhlaqmu
Engkaulah rasul pilihan Allah, Kaulah rahmat seluruh alam

My heart is loving You, My heart is just for You
Knowing You Allah, I will try to get close to You

Let us find the way to know God, Feel the torches of hell-fire
Think of pleasures of paradise, Find the way to get Allah's love


Hatiku merayu rindu, Kasihku padaMu syahdu

Bertemu Allah yang esa, Menjadi idaman kalbu


By Raihan

Album Puji Pujian


Salam mesra, salam sayang,

Salam ukhwah, salam perjuangan.


…....


Friday, May 15, 2009

Perform The Best for The Sake of Islam vs…

Assalamualaikum wbt.


First thing first, there is nothing much to say actually...

Here, would you please lend me your brains for couple of moments? Think about this.

“Perform The Best For the Sake of Islam vs Performing to Show Islam is The Best”


In my point of view, I prefer to choose “Perform The Best for The Sake of Islam”

I say, “we give the best in everything we do for the sake of Islam” means that we aim or intent for Islam. All things we do are for Islam. No matter how small the matter is or how big the matter is, we try to give our best effort to gain the best quality or in other words, make it perfect, lessen the negative side.


As for “Performing to Show Islam is The Best” means that we try to ‘show off’ ourselves unintentionally. In other words, we say ‘riak’ in Arabic language. (Hehe…is it quit complicated?) Think about it carefully, deeply. Think as a critical thinker. Then, you guys will find out what I mean.


Leave your comments. I am greatly appreciate it. Let us make it as ‘light discussion’. Make it simpler, you may comment in Malay or English. =)


Salam mesra, salam sayang.

Salam ukhwah, salam perjuangan.


Hud-hud kan menanti, terus menanti dan tetap setia menanti… =) pandangan anda?


Thursday, May 7, 2009

Idea Bernas

Assalamualaikum wbt.

Salam. Sedea...ada orang tegur. Nak buat artikel, idea kena bernas, baru best. Syukron pada senior. =) Sangat membantu lagi membina.

"Chaiyyok2...teruskan berjuang. Ingat, sayang masih baru, jadi banyak lagi yang perlu dipelajari. Mula-mula, bertatih. Sedikit masa lagi, dah boleh berjalan. Mungkin, ada masa akan jatuh lagi, belum lancar. Biasalah tu, kehidupan adalah satu proses, pembelajaran adalah satu proses. Mungkin, lambat lagi nak berlari atau mungkin lebih cepat dari jangkaan. Semua itu bergantung pada sejauh mana usaha. Ok, teruskan melangkah."

~Sometimes you need time to learn. You need time to make mistakes. You need time to rebound back. You need time to grow~ Pakdi.net

Salam mesra, salam sayang.
Salam ukhwah, salam perjuangan.

Hud-hud mahu terbang lebih jauh dan lebih tinggi, menggapai Polaris di langit utara.

Sunday, May 3, 2009

Cinta Itu Buta

Assalamualaikum wbt.

Alamak, cinta lagi! Lagi lagi cinta, di mana-mana orang bercakap mengenai cinta. Kadang tu, menyampah pun ader. Hu... nasib tak termuntah jer. Pemikir pun, tak berminat sangat nak cakap pasal cinta ni sebab bagi pemikir, cinta ni terlalu kudus untuk dipersoalkan, samada cinta Illahi atau cinta sesama makhluk.
Pemikir bersetuju. Cinta Itu Buta. Cuba kita perhatikan golongan istimewa ini, istimewa lagi terpilih di kalangan sekalian manusia untuk diuji olehNya, mencari sinar dalam kegelapan. (Banyakkan bersyukur ya Adik Q) Dengan tongkatlah menjadi panduan untuk terus melangkah. Punya deria rasa tapi, tak berupaya untuk melihat. ‘Agi idup agi ngelaban’. Matlamat mesti terus dikejar, impian kan terus diburu. Walau zahirnya diri serba kekurangan...

Dalam konteks seharian kita sebagai mahasiswa di kampus, kita berhadapan dengan ‘couple-couple’ di sana-sini. (wa…berbulu mata anda semua) Tak segan silu pegang-memegang, si gadis merelakan disentuh, dibawa kehulu kehilir, dengan kata lain -menghalalkan apa yang diharamkanNya. Padahal, apalah sangat yang ada pada si teruna. Belanja awek guna duit kerajaan (huhu...tak nak komen lebih) Kenapa ni berlaku? Banyak faktor yang menyumbang dan paling kerap, dikatanya kurang perhatian mak ayah, kurang didikan agama, pengaruh rakan sebaya, kejutan budaya dan macam-macam lagi. Pada pandangan pemikir, jom kita semua lihat di sebalik gejala ‘kuning’ yang berlaku ni. Berbalik pada persoalan di atas. Cinta Itu Buta. Fikir-fikirkan, malas nak ulas panjang.

W0key, fokus pada isu utama. Mai kita pakat ramai-ramai menelusuri perjuangan sirah perjuangan junjungan kita, Nabi Muhammad SAW. Terlalu banyak perit getir, pahit maung dan segala macam mehnah dan tribulasi yang baginda hadapi bersama para sahabat dalam perjuangan membawa risalah agong dari Allah. ‘Membebaskan perhambaan sesama makhluk kepada perhambaan semata-mata kepadaNya’. Terkenang pemikir akan kisah di mana baginda dicaci, dilontarkan batu sehingga berceceran darah mengalir pada tubuh suci baginda sewaktu baginda berdakwah kepada penduduk Thaif. Dikisahkan juga sehingga malaikat Jibril menghulurkan pertolongan untuk menghimpitkan bukit Abu Qubais dan bukit Ahmar ke atas penduduk Thaif. Namun, baginda tetap sabar malah mendoakan untuk keimanan mereka. Kenapa ya? Kerana Cinta Itu Buta. Kerana Cintanya pada Allah, Sayangnya pada mad’u, kita tegar dalam perjuangan ini. Betul? Anda semua setuju dengan saya? Syukron-syukron…

Firmannya, ”Dan di antara manusia ada orang yang menyembah Tuhan selain Allah sebagai tandingannya, yang mereka cintai seperti mencintai Allah. Adapun orang-orang yang beriman Sangat Besar Cintanya kepada Allah” Al-Baqarah:165

Kita semua maklum bahawasanya, perjuangan ini sangat jauh, panjang lagi berliku dengan ranjau berduri. Perjuangan mutakhir ini pula semacam tak kelihatan penamatnya dek kerana terlalu besar fitnah yang melanda akhir zaman seolah-olah tiada jalan keluar. Yang ada pada kita semua adalah sekelumit keyakinan yang cukup utuh, tak tergoyahkan dengan Janji Allah bahawa Islam kan Pasti tertegak di bumi ini. Tali-tali tersimpul berserabut, berserangkai, berseranggah. Ketat. Cuma menanti masa terputus jer. Namun, kita semua tetap memilih untuk berada di jalan ini. Kenapa, kenapa, kenapa? Juga kerana Butanya sang pencinta terhadap yang diCintai. Ya, Butanya kita dalam berCinta dengan Allah.

Namun, buta, bukan sebarang buta. Kakak-kakak, abang-abang, adik-adik dan teman-teman… Buta yang dimaksudkan secara lahiriahnya, tapi mata hati celik dalam menilai. Kebiasaannya, manusia akan memilih yang lebih mudah, kurang berisiko dan jelas sasarannya sekiranya diberi pilihan untuk memilih antara kaca dan permata. Eh, silap-silap, pilihan antara jalan yang lebih mudah dan lebih susah. Jarang manusia memilih yang sebaliknya. Dalam konteks kita sebagai pejuang, kita memilih jalan yang jarang manusia lalui kerana Butanya kita terhadap segala cabaran malah tak kurang yang menuntut pengorbanan nyawa. (Sama-sama kita mendoakan saudara-saudara kita di Palestin. Juga, sama-sama kita membiasakan diri dengan Qunut Nazilah). Menyingkap yang tersirat, kerana besarnya keCintaan kita kepada Allah serta beratnya bebanan perasaan untuk terus merindu dan diredhaiNya. Ameen…
Nah, sekarang anda faham apa yang pemikir cuba sampaikan? Fikir-fikirkan…

Salam mesra, salam sayang.
Salam ukhwah, salam perjuangan.

Hud-hud berehat seketika bersama nota-nota exam! ;-)